-->

Hakikat Negara

Post a Comment
HAKIKAT NEGARA
1.       Arti Negara
Menurut Kamus Besar Bahasa Indonesia, negara mempunyai dua pengertian berikut. Pertama, negara ialah suatu organisasi disuatu wilayah yang mempunyai kekuasaan tertinggi yang sah dan ditaati rakyatnya. Kedua, negara ialah kelompok sosial yang menduduki wilayah atau tempat tertentu yang diorganisasi dibawah forum politik dan pemerintah yang efektif, mempunyai satu kesatuan politik, berdaulat sehingga berhak memilih tujuan nasiinalnya.
Pendapat negara berdasarkan para ahli, antara lain sebagai berikut :
1.       Soekarno
Negara ialah organisasi kekuasaan masyarakat yang mempunyai tempat tertentu dimana kekuasaan negara berlaku sepenuhnya sebagai survereign.
2.       George Jellenek
Negara ialah organisasi kekuasaan kelompok dari insan yang telah berkedamaian disuatu wilayah tertentu.
3.       Kranenburg
Negara ialah organisasi yang timbul alasannya ialah kehendak dari suatu golongan atau bangsanya sendiri.
4.       Roger F. Soultau
Negara ialah alat (agency) atau wewenang authority) yang mengatur atau mengendalikan masalah bersama atas nama masyarakat.
5.       George Wilhelm Fredrich Hegel
Negara merupakan organisasi kesusilaan yang muncul sebagai sintetis dari kemerdekaan individual dan kemerdekaan universal.
6.       R. Djokosoetono
Negara ialah suatu organisasi masyarakat atau kumpulan insan yang berada dibawah suatu pemerintahan yang sama.
7.       Jean Bodin
Negara ialah suatu komplotan keluarga dengan segala kepentingannya yang dipimpin oleh nalar dari suatu kuasa yang berdaulat.
8.       Mirriam Budiarjo

Negara ialah suatu tempat teritorial yang rakyatnya diperintah oleh sejumlah pejabat dan yang berhasil menutut dari warganya ketaatan pada perundangan melalui penguasaan kontrol dari kekuasaan yang sah.

Related Posts

Post a Comment